کد مطلب:214267 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

خلاصه ی حالات نهمین معصوم، هفتمین اختر امامت
آن حضرت روز یك شنبه، هفتم ماه صفر، سال 128 هجری قمری [1] در روستائی به نام أبواء - بین مكه ی معظمه و مدینه ی منوره - دیده به جهان گشود.

نام: موسی [2] صلوات الله و سلامه علیه.

كنیه: ابوالحسن، ابوالحسن اول، ابوالحسن ماضی، ابوابراهیم، ابوعلی، ابواسماعیل، ابواسحاق و....

لقب: عبد صالح، كاظم، باب الحوائج، صابر، رجل، امین، عالم، زاهر، صالح، شیخ، وفی، نفس زكیه، زین المجتهدین و....

نقش انگشتر: حضرت دارای دو انگشتر بود، كه نقش هر كدام به ترتیب عبارتند از «حسبی الله»، «الملك لله وحده».

پدر: امام جعفر، صادق آل محمد صلوات الله علیهم.

مادر: حمیده ی مصفاة اندلسی، دختر صاعد بربری.

دربان: محمد بن فضل، مفضل بن عمر را گفته اند.

مدت امامت: حضرت روز دوشنبه، 25 شوال، سال 148



[ صفحه 11]



هجری قمری، پس از شهادت پدر بزرگوارش، در بیست سالگی منصب امامت و زعامت جامعه ی اسلامی را به عهده گرفت و تا سال 183 هجری، امامت آن حضرت به طول انجامید.

مدت عمر: آن حضرت مدت بیست سال و بنابر نقلی 19 سال، هم زمان با پدر بزرگوارش و مدت 35 سال پس از آن ادامه ی حیات داد كه جمعاً 55 سال طبق مشهور، عمری با بركت و پر از مشقت را سپری نمود، گرچه بعضی عمر آن حضرت را تا 58 سال نیز گفته اند.

علت زندانی شدن آن امام مظلوم صلوات الله و سلامه علیه را طبق آنچه گفته اند، چنین است:

در آن سالی كه هارون الرشید به سفر حج رفت و در كنار قبر حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم جمعی از بنی هاشم و از آن جمله امام موسی كاظم علیه السلام را دید، كه جهت زیارت قبر آن حضرت حضور دارند.

هنگامی كه هارون الرشید نزدیك قبر مطهر رسید: گفت: «السلام علیك یابن رسول الله! یا بنی عمی!» یعنی؛ سلام بر تو ای رسول خدا! ای پسر عمویم.

در همین حال، امام موسی كاظم علیه السلام جلو آمد و هنگامی كه نزدیك قبر مطهر رسید؛ اظهار داشت: «السلام علیك یا أبة!»

یعنی؛ سلام بر تو ای پدر.

هارون الرشید با دیدن چنین صحنه ای، چهره ی خود را درهم كشید و كینه و عداوت آن حضرت را بر دل گرفته و مصمم بر تحقیر و قتل حضرت شد.



[ صفحه 12]



مضافاً بر آن كه سخن چینان دنیا پرست و ریاست طلب - كه در هر زمان بوده و هستند- از موقعیت سوء استفاده كرده و در هر فرصت مناسبی بر علیه آن حضرت نزد هارون بدگوئی و سخن چینی نموده و او را بر علیه حضرت، تحریك می كردند.

تا آن كه هارون به بغداد مراجعت كرده و دستور جلب آن حضرت را صادر كرد؛ و حضرتش را در بصره زندانی گرداند.

و چون مدتی را در آن جا سپری نمود، به بغداد منتقل شده؛ و در زندانی مخوف و وحشتناك تحت انواع شكنجه های جسمی و روحی محبوس گردید.

در این كه حضرت سلام الله علیه در چند مرحله زندانی شد؛ و نیز جمعاً چه مدت زمانی را در زندان سپری نمود، بین مورخین اختلاف است.

بنابر مشهور: حضرت توسط سندی بن شاهك؛ و به دستور هارون الرشید مسموم گردید؛ و در روز جمعه، 25 رجب، سال 183 هجری قمری [3] در زندان بغداد به شهادت رسید؛ و جسد مطهرش در قبرستان بنی هاشم كاظمین دفن گردید.

خلفاء و سلاطین هم عصر آن حضرت: دوران امامت آن حضرت هم زمان بود با حكومت منصور دوانیقی، محمد مهدی



[ صفحه 13]



عباسی، هادی عباسی، هارون الرشید.

تعداد فرزندان: مرحوم سید محسن امین رحمة الله علیه تعداد 18 پسر و 19 دختر از فرزندان امام موسی كاظم علیه السلام را نام برده است؛ ولی بعضی دیگر گفته اند: آن حضرت دارای 37 دختر و 23 پسر بوده است.

نماز آن حضرت: دو ركعت است، در هر ركعت پس از قرائت سوره ی حمد، دوازده مرتبه سوره ی توحید خوانده می شود. [4] .

و پس از پایان سلام نماز، تسبیحات حضرت فاطمه ی زهرا علیهاالسلام گفته می شود؛ و سپس حوائج و خواسته های مشروعه ی خویش را از درگاه خداوند متعال تقاضا نموده، كه ان شاء الله برآورده خواهد شد.



[ صفحه 14]




[1] مطابق با بيستم آبان 124 شمسي.

[2] نام مبارك حضرت با عنوان امام«موسي كاظم» عليه السلام طبق حروف ابجد كبير- 1077 - مي باشد.

[3] مطابق با 13 شهريور 178 شمسي.

[4] تاريخ ولادت و ديگر حالات حضرت برگرفته شده است از: اصول كافي ج 1، تهذيب الاحكام ج 6، تاريخ اهل بيت عليه السلام، مجموعه ي نفيسه، مستدرك الوسائل، تذكرة الخواص، اعيان الشيعه، ج 2، ينابيع الموده، الفصول المهمه، كشف الغم ج 2، عيون المعجزات، اعلام الوري، بحار الانوار: ج، دلائل الامامة، جمال الاسبوع، دعوات راوندي و....